Krízishelyzet

Volt már olyan érzésed, hogy egyszer túlbecsülöd magad, máskor viszont kisebbrendűségi érzésed van?

Ebben a korban az a természetes, ha időnként bizonytalan vagy saját magaddal kapcsolatosan, hiszen ezen az önértékeléssel kapcsolatos folyamaton mindenki átmegy. Azonban ha valaki érzelmileg erősen megterhelő, átmeneti állapotot, válságot , váratlan fordulatot él meg az addigi életmenetében, vagy egy olyan élethelyzet alakul ki, amelyet sem rövid úton megoldani, sem elkerülni nem képes, akkor úgynevezett krízishelyzet áll elő. Ilyenek lehetnek az élet nagy horderejű változásával járó időszakok (pl.: családalapítás), illetve olyan váratlanul jelentkező események, amelyekre nem lehet előre felkészülni (pl. baleset, párkapcsolat felbomlása). Nem kell pszichológusnak lenni ahhoz, hogy megállapíthassuk, hogy valaki krízisben van-e, mert ennek az állapotnak nagyon jellemző tünetei vannak.

    

   

A krízisállapot lehetséges tünetei

   

  • alvászavar,
  • étvágytalanság,
  • mozgásos nyugtalanság (pl. nem bír egyhelyben ülni), állandó fáradtság, kimerültség,
  • szorongás,
  • testi panaszok (pl. gyomorgörcs, hányinger, mellkasi szorító fájdalom).

    

Lehetséges, hogy az érintett elhanyagolja magát, nem törődik környezetével, gondolkodási, koncentrációs nehézségei lehetnek. Előfordulhat, hogy nem tud dönteni, vagy a várhatótól, átlagostól nagyon eltérő döntéseket hoz. Sokszor zavarodott, zaklatott, bizonytalan, tanácstalan és fokozott igénye van a törődés, odafigyelés iránt. A krízis alapvetően az emberi élet természetes része. Ezért az, hogy valaki ilyen helyzetet él át, még önmagában nem indokolja, hogy mindenképpen beavatkozzunk.

   

Ha úgy ítéled meg, hogy a társaid közül valaki épp krízist él át, akkor sokat segíthetsz neki

   

  • abban, hogy minél reálisabban, helyesen észlelje a problémát
  • a krízist kiváltó tényezők vagy környezet enyhítésében, megváltoztatásában
  • meglévő képességeinek erősítésében
  • abban, hogy a krízisben lévő csökkenteni tudja a benne dúló feszültséget, de eközben se magában, se másban ne tegyen kárt
  • védheted a krízisben lévőt a meggondolatlan cselekedetektől úgy, hogy közben érezze, támogatni szeretnéd
  • nyugodtan, hitelesen és őszintén beszélj vele a kialakult helyzetről, eközben pedig ha látsz lehetséges megoldást, tarts fenn ebben a reményét
  • ha szükségét érzed, segíts neki figyelemelterelő elfoglaltságokat találni
  • bátran fordulj felnőtthöz, merj segítséget kérni!

  

Szakszerű támogatást nyújtanak segítő szervezetek, országosan ingyenesen hívható lelkisegély-vonalak

   
♦ Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége Telefon: 116-123
♦ Kék Vonal Gyermek és Ifjúsági Telefonszolgálat Telefon: 116-111
♦ Ifjúsági Lelkisegély Telefon: 06 (88) 312-817

© 2017 - Szent Kristóf Szakrendelő Nonprofit Kft.