Óvodáskorú gyermekünk idegrendszeri fejlődése miatt, elemi igénye az állandó testmozgás, az ingerkeresés, a „pörgés”, a ”zsizsegés”. Kisiskolás korra ez a természetes igény csendesedik, gyermekünk érezhetően nyugodtabbá válik. Önmagától nem biztos, hogy keresi a mozgás lehetőségét, különösen, ha a virtuális világban kiéli ingerigényét. Focisjátékot játszani az interneten nem egyenlő azzal, mint amikor a barátokkal rúgják a labdát a játszótéren. Ezért nagyon fontos, hogy a testmozgás szükségletét mi, szülők tartsuk fenn és alakítsuk tovább gyermekünkben.
Egészséges gyermek — egészséges felnőtt
Ki ne szeretné, hogy a gyermeke majd egészséges és aktív felnőtt legyen. Az egészséges táplálkozás kialakítása mellett akkor tesszük értük a legtöbbet, ha minél korábban megszerettetjük velük a mozgást, és aktív életmódra szoktatjuk őket. Ezzel magukba szívják azt, hogy a mozgás örömforrás tud lenni, önértékelésük mellett növeli szellemi kapacitásukat is.
Kisiskoláskori testmozgás
- A testmozgás kihat a hormonrendszerre, anyagcserére, ezért a mozgásszegény életmód a szervezet teljes működési egyensúlyának felborulásával is járhat.
- A napi testnevelésóra lehetőség az egészség megőrzéséhez. Támogassuk gyermekünk aktív részvételét benne!
- A testmozgás a szellemi munka, a koncentráció, a memória fejlesztésének egyik előfeltétele.
- WHO ajánlása napi 1 óra irányított testmozgás a 6-18 éves korosztály számára.
- Rendszeresen végzett testmozgással megelőzhetők a tartásproblémák, lúdtalp, mellkas deformitás, elhízás.
Példamutatás a családban
Ha a család aktív életmódot folytat, rendszeresen közös mozgásprogramok színesítik a családi életet. Ha ennek a kezdetektől fogva a gyermekünket is részesévé tesszük, akkor magától értetődőnek fogja tartani azt, hogy mozogni jó dolog:
- kiránduljunk
- biciklizzünk
- korcsolyázzunk
- focizzunk
- fussunk közösen.
Rendszeres sport, versenysport
Kisiskolás kortól ajánlott a heti 2-3 alkalmas irányított, iskolán kívüli sporttevékenység egyesületben, szervezett formában. A koncentráltabb fizikai aktivitáson túl ennek szociális hatása sem elhanyagolható:
- több közösséghez tartozik a gyermek és egy jó közösség megtartó ereje a kamaszkorban döntő lehet
- más szervezeti szabályokhoz, több felnőtt elvárásaihoz kell alkalmazkodnia. Ez a tudás „jól jön” majd a felsőbb évfolyamokon.
Mielőtt komoly és rendszeres sportra szoktatjuk gyermekeinket:
- érdemes több sportágat is kipróbálni
- minden sportágat másmás életkorban érdemes elkezdeni, ezért fontos, hogy tájékozódjunk a választott mozgásfajtát illetően és konzultáljunk erről a sportág szakembereivel is
- ha nem a megfelelő életkorban, a gyermek motivációja nélkül, vagy szülői nyomás hatására kezdi el csemeténk az intenzív sportolást, annak kudarc, pszichés károk is lehetnek a következményei
- a mozgás szeretete és öröme mindig fontosabb, mint egy elvárt eredmény vagy teljesítmény.
Legyünk nyitottak minden sportra, próbáljunk ki minél többet közösen!